The Living Dead

THE LIVING DEAD

Galeria Re:Medium – Miejska Galeria Sztuki w Łodzi

20.12.2019–1.02.2020

Kuratorka: Adriana Michalska

Informacje o wydarzeniu na stronie MGS w Łodzi

Dokumentacja wystawy w Szumie

Na zakończenie 2019 roku w Miejskiej Galerii Sztuki w Łodzi – Galerii Re:Medium będzie można zobaczyć prace krakowskiego artysty Radka Szlęzaka. Tytuł wystawy The Living Dead (pol. żywe trupy) odnosi się do obiektów, a dokładnie do pomników stojących w przestrzeni publicznej, które w wyniku procesu zmian, manipulacji i wypierania ze zbiorowej pamięci niepożądanych wydarzeń, bohaterów czy symboli skazane zostały na wymazanie. Warto zauważyć, że etymologia słowa pomnik wywodzi się od słowa pomnieć, czyli pamiętać. Są one zatem wprzęgnięte w relacje pamięci. W takim sensie „żywe trupy” to obrazy zindoktrynowane i symbolizujące upadłe idee, skazane na wymarcie; nie dają się one jednak łatwo usunąć i powracają w nowej formie: albo jako posiadające zupełnie nowe znaczenia, pierwotnie dla nich nieprzewidziane, albo jako obrazy-szczątki, fizycznie okaleczone i uszkodzone.



Proces destrukcji często ma negatywny wydźwięk, jednak jednocześnie i paradoksalnie, jako fakt posiadający swoją wizualną reprezentację, ma związek z mimowolnym gestem twórczym, przez co staje się kreacją, stwarzaniem nowej konstrukcji. Autor prac ujmuje to w następujący sposób:„ różne obrazy zestawione/skomponowane ze sobą, wchodząc we wzajemne systemy współzależności, stwarzają nową potencjalność odbioru” i określa typ takiej relacji posługując się biologiczną metaforyką, jako sytuacją symbiotyczną. Gest likwidacji stwarza zatem nowe obrazy. Akt obrazoburstwa może znaleźć odbicie w niematerialnej dokumentacji świata mediów, przyjmujących rolę przekaźnika współczesnego stylu życia, wywierających wpływ zarówno na człowieka, jak i na całokształt współczesnej kultury ludzkiej. Media stają się narzędziem marketingu politycznego, manipulowania odbiorcą, poprzez wykorzystywanie przekazu w celach paolitycznych lub propagandowych. Niekiedy destrukcja przybiera charakter performatywny, stając się środkiem komunikacji, prowadzenia dialogu emocji, znaczeń, prowokując polemikę, dzięki czemu staje się istotnym głosem w dyskusji o stanie i kondycji naszej wspólnoty.


Indywidualna wystawa prac The Living Dead jest pierwszą okazją, by odbiorcy w Łodzi mogli zapoznać się z twórczością Radka Szlęzaka z ostatnich lat. Ekspozycja obejmie zarówno najnowsze prace, jak i te wcześniejsze, które wpisują się w koncepcję całej prezentacji. Najnowsze cykle, pochodzące z 2019 roku to m.in. ZeitgeistPowidoki historiiTotemyDomnatio memoriae, A Specter is haunting the worldŻycie wewnętrzneŻarłoczne oko.



Radek Szlęzak w swoich pracach podejmuje głównie temat historycznej aktualizacji i dezaktualizacji obrazów, procesów politycznego kształtowania pamięci oraz walki o dominację w przestrzeni publicznej. Artyście bliska jest stylistyka filmów Davida Cronenberga, korzystającego ze środków wyrazu horroru cielesnego (najważniejsze jest zagrożenie pochodzące z wnętrza ludzkiego organizmu). Obrazy, które tworzy Radek Szlęzak, nie imitują rzeczywistości, to żywe obrazy – organizmy, które przybierają formę cielesnych i organicznych metafor, a eksponując ideowe, semantyczne, estetyczne i polityczne wymiary zyskują nowe znaczenia.

Adriana Michalska // fragmenty tekstu do folderu wystawy